خانه بهداشت دشت پیرغیب

۴۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۴۵
مرضیه صدیقی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۳۴
مرضیه صدیقی

گرفتن فشار خون 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۱۶
مرضیه صدیقی
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۷
مرضیه صدیقی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۲
مرضیه صدیقی

طرح غربالگری دانش آموزان پایه اول ابتدائی از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مورخه94/5/15 با سنجش

                                   و معاینات  شنوائی ،بینائی و قد وزن 


به منظور آماده سازی دانش آموزان برای ورود به مدرسه در مجتمع غدیر روستای مادوان برگزار گردید.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۵۳
مرضیه صدیقی




بیماری سرخک


آیا کودکان هنوز هم سرخک می گیرند ؟
امروزه سرخک در کودکان کمتر دیده می شود، اما اگر بچه شما هرگز واکسن سرخک را (بصورت یک واکسن ترکیبی برای بیماریهای سرخک، سرخجه، اوریون معروف به MMR) نگرفته است شانس اینکه به این ویروس خطرناک مبتلا شود وجود دارد. از سال 1963 که واکسن سرخک به دنیا معرفی شد، آمار مبتلایان به سرخک 99% کاهش یافت..

بیماری های کودک ,عفونتهای کودکان,بیماری سرخک

بیماری سرخک، درمان سرخک، علل بیماری سرخک

سرخک,سرخک در نوزادان,سرخک به انگلیسی,سرخک کودکان,سرخ کن,سرخکلای زیبای من,سرخک در بزرگسالان,سرخک چیست,سرخکان چیست,سرخک در بارداری,بیماری های کودکان ,بیماری نوزاد ,بیماری کودک

قبل از آن سرخک هر یک یا دو سال بخصوص اواخر زمستان و اوایل بهار شایع می شد.
حتی بعد از ساخت واکسن، شیوع سرخک گاه به گاهی در کشورهایی که واکسناسیون عمومی نسبت به این بیماری را توصیه می کردند، دیده می شود. امروزه موارد کمتری از این بیماری سالانه گزارش می شود و اکثر آنها افرد و کودکانی هستند که نسبت به بیماری واکسینه نشده اند. بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت یا WHO سرخک هر ساله در سراسر دنیا 30 تا 40 میلیون نفر را مبتلا می کند و سبب مرگ 000/745 نفر می شود.

عامل بیماری سرخک چیست ؟

عامل سرخک نوعی ویروس بنام پارامیکسوویروس یا paramyxovirus است. وقتی که فرد مبتلا به سرخک، سرفه یا عطسه کند، ویروس سرخک را توسط ذرات کوچک در هوا پخش می کند. این ذرات برای دو ساعت در هوا یا روی سطح اجسام بصورت فعال باقی می مانند. کودکی که با این ذرات تماس داشته باشد، چه از طریق هوا یا اجسام، مبتلا خواهد شد.
اگر فرزند شما تا کنون واکسن سرخک نگرفته است یا به بیماری سرخک مبتلا نشده باشد در صورت تماس با فرد بیمار 90% شانس ابتلا به بیماری سرخک دارد. معمولا 18 روز طول می کشد تا فرد بعد از اینکه در معرض تماس با ویروس قرار گرفت اولین علائم بیماری را نشان داد.
بیشترین احتمال سرایت ویروس را به دیگران از فرد مبتلا به ویروس سرخک، 4 روز قبل از بیرون ریختن دانه ها و جوشها و چهار روز بعد از آن است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۱۷
مرضیه صدیقی

 

جلسه شورای بهداشتی روز پنجشنبه ساعت 9 صبح مورخه94/5/7 باحضور جناب آقای دکتر سلحشور پزشک محترم درمانگاه مادوان،و مسئول بهداشت محیط مرکز درمانی مادوان آقای مهندس احتشامی و اعضاء محترم 

 شورای اسلامی دشت پیرغیب و شورای پشت پر درمحل خانه بهداشت دشت پیرغیب تشکیل شد.

 در این جلسه موارد مورد بحث و تصمیماتی که اتخاذ شد بدین شرح است:


1-توزیع کلر مادر به خانوارها توسط بهورز.

2-مقرر گردید ماهیانه یکبار جلسه بهداشتی و آموزشی در روستای پشت پر توسط بهورز انجام شود.و بهتر است در جلسه نخست مسئولینی از شبکه بهداشت شهرستان نیز حضور داشته باشند.

3-تجمع آب روبری خانه بهداشت به علت ناهمواری خیابان و درخواست رفع این مشکل که خواسته مردم نیز

 می باشد به دهیار محترم محول گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۱۹
مرضیه صدیقی

http://hoshyar4.com/content/eating-Diet/diet-pople/356کم خونی ناشی از فقر آهن یکی ازشایع ترین اختلالات تغذیه ای در کشورهای درحال توسعه ومهمترین نوع کم خونی تغذیه ای درکودکان وزنان درسنین باروری می باشد،به طوری که 2 میلیاردنفر از مردم جهان دچار کم خونی هستند .

کم خونی حالتی است که در آن تعداد اندازه گلبهای قرمز ویا میزان هموگلوبین موجود درخون تغییرمی یابد وتبادل اکسی‍‍زن ودی اکسید کربن بین خون وسلولها دچار اختلال می شود . ازعلل ایجاد کننده کم خونی می توان کمبودهای تغذیه ای ،خونریزی ،ناهنجاریهای ‍‍‍‍‍‍‍ ژنتیکی ،بیماریهای مزمن ویا مسمومیتهای دارویی رانام برد .

آهن اساسی ترین ماده ای است که برای ساختن هموگلوبین مورد نیاز است . البته علاوه برآهن مواد مغذی دیگر مانند اسید فولیک ،ویتامین ب6 ،ویتامین ب12 وویتامین ث برای خون سازی لازم است که باید از طریق ر‍‍‍ژیم غذایی روزانه تامین شود .

کم خونی ناشی ازفقر آهن، ناشی از کاهش گلبول های قرمز خون و یا نا کافی بودن هموگلوبین درگلبول های قرمز می باشد .

افراد درمعرض خطر کم خونی ناشی از فقر آهن :

کم خونی در همه سنین دیده می شود وهردو جنس را گرفتار می کند ولی شیوع آن در گروههای مختلف متفاوت است . افراد آسیب پذیر مانند زنان درسنین باروری (به علت عادت ماهیانه

،بارداری وشیردهی )،کودکان 6ماهه تا2ساله (به دلیل رشد سریع

وقطع زودرس تغذیه با شیر مادر )وکودکان در سنین پیش دبستانی بیشتر در معرض خطر کم خونی فقر آهن قرار دارند .

میزان نیاز به آهن :

میزان نیاز به آهن بر اساس سن ،جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد تفاوت است ،مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون ،رشد جنین وجفت وسایر بافتها به آهن بیشتری نیاز دارند ، به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم خونی قرار دارند.

در شیر خواران درصورت سلامت مادر ،میزان ذخیره آهن و آهن موجود در شیر مادر تا6 ماه اول زندگی کافی است ولی در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می شوند ذخایر آهن کم بوده و باید از زمان 2 برابر شدن وزنشان آهن به صورت قطره خوراکی خورانده شود . میزان آهن مصرفی ، روزانه 50 تا 200 میلی گرم

برای بالغین و 6 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن برای

کودکان زیر 6 سال و 1 تا 2 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن برای کودکان زیر 2 سال است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۵۰
مرضیه صدیقی

علائم خطر بارداری :
-خونریزی یا هر گونه لکه بینی
-کاهش حرکات جنین در نیمه دوم بارداری ( بخصوص ماههای آخر )
-آبریزش
-سردرد مداوم
-تاری دید و سر گیجه
-تب ولرز
-ورم صورت ودستها
-استفراغهای شدید و مداوم ویا خونی
-درد زیر شکم یا درد مشابه درد قاعدگی ویا درد پهلوها
-افزایش ناگهانی وزن ( 1 کیلو گرم در هفته یا بیشتر )
– سوزش ادرار
– زردی
– ضایعات پوستی مانند ضایعات آبله مرغان ، سرخجه و…
نکته مهم :
خونریزی در نیمه اول حاملگی بخصوص سه ماهه اول اغلب از علائم سقط یا حاملگی خارج رحم ویا بچه خوره ( مول ) است . این حالت در نیمه دوم حاملگی به ویژه سه ماهه سوم علامت جدا شدن زودتر از موعد جفت از دیواره رحم ویا پائین قرار گرفتن جفت در رحم است که همه این موارد برا ی مادر و جنین خطر آ‌فرین می باشد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۳۷
مرضیه صدیقی