خانه بهداشت دشت پیرغیب

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است




نگهداری از سالمندان ,سالمندان در خانه

در فرهنگ ما وجود بزرگ‌ترها در خانه نشانه برکت در خانه است. اما نگهداری از سالمندان در خانه کار آسانی نیست و نیاز به توجه و دقت کافی دارد.

بررسی‏ها نشان داده است سالمندانی که در خانه از آنها نگهداری می‏شود از نظر جسمی و روانی ‏وضع بهتری دارند و بیشتر از زندگی‏شان لذت می‏برند. استقلال و آزادی عمل بیشتر، امکان مطالعه، صحبت کردن با افراد خانواده، دیدن دوستان و آشنایان و احساس تعلق به خانواده موجب می‏شود سالمندان در خانه احساس بهتری داشته باشند اما از آنجا که در این سن اغلب افراد تحرک کمتری دارند و بیشتر ساعات روز را در خانه هستند، از بیماری‏های مزمن رنج می‏برند و قدرت بدنی و حواس‏شان از دوران جوانی ضعیف‏تر است. بهتر است محیط خانه را برای راحتی و آسایش بیشتر آنها آماده و نکات ایمنی را در خانه رعایت کرد...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۵۱
مرضیه صدیقی


طرح سنجش بینایی کودکان پیش از سنین مدرسه گامی موثر برای تشخیص زودهنگام ناراحتی‌های چشمی کودکان است که می‌تواند به پیشگیری از نابینایی یا کم بینایی کمک شایانی کند. این طرح چندین سال است که روی کودکان 3 تا 6 سال صورت می‌گیرد.

این سنین در اصطلاح سنین طلایی برای کودکان به شمار می‌رود چرا که بهترین سن برای پیشگیری و درمان مشکلات بینایی است و اگر دیر اقدام شود چه بسا یک عمر پشیمانی به دنبال خواهد داشت.

 

 

اهمیت سنجش بینایی کودکان‌

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۱۴
مرضیه صدیقی

مضرات نمک ، مضرات مصرف بیش از حد نمک

در این مطلب در مورد عوارض استفاده زیاد نمک و بروز مشکلاتی چون فشار خون بالا، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم، سکته های قلبی و ... و همچنین میزان صحیح مصرف نمک می خوانید.


مضرات نمک وعواقب مصرف بیش از انداره ان

کاهش مصرف نمک، سریعا باعث کاهش فشار خون بالا می شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف شود، فرد با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهد شد.

نمک چه نقشی در بدن دارد؟

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۹
مرضیه صدیقی




استحکام استخوان‌ها, کلسیم

ویتامین دی: داروی شگفت انگیز یا بی فایده؟
حیرت‌انگیز نیست اگر ویتامینی بتواند استخوان‌ها را مستحکم‌تر کند و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی از ما محافظت کند؟ یا حتی به کاهش وزن کمک کند؟ محققان امید زیادی به ویتامین دی دارند که از واکنش پوست ما به نور خورشید ساخته می‌شود یا از مکملها و برخی غذاها تامین می‌گردد. در ادامه با واقعیتهایی درباره ویتامین دی و افرادی که در خطر کمبود آن قرار دارند، بیشتر آشنا شوید.

 

استحکام استخوان‌ها, کلسیم

 

ویتامین دی سلامت استخوانها را افزایش میدهد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۲۰
مرضیه صدیقی

تنفس ، تنفس صحیح

همه افراد می دانند چگونه نفس بکشند، کاری که ما هر لحظه و هر روز حتی بدون این که به آن فکر کنیم انجام می دهیم اما جالب است بدانید تکنیک تنفس صحیح به این راحتی که تصور می کنید، نیست.

چگونه درست تنفس کنیم

اکثر افراد سطحی و خیلی سریع و تند نفس می کشند، اما شش ها و قلب انسان تنفس عمیق، آرام و طولانی را دوست دارد. این نوع تنفس برای سلامت عمومی مناسب است حتی استرس را نیز اداره می کند. تنفس عمیق و طولانی باعث از بین رفتن عصبانیت می شود. اکثر افراد وقتی دچار هیجان و عصبانیت می شوند با چند تنفس عمیق، حالت خود را کنترل می کنند، زیرا تنفس عمیق سیگنال هایی به مغز می فرستد که باعث آرام شدن مغز می شود، در نتیجه هورمون ها و تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد می شود که منجر به آرام شدن ضربان قلب و کاهش فشارخون می شود.
شاید تعجب کنید اما تاکنون کتاب های بی شماری در مورد نحوه صحیح نفس کشیدن چاپ شده است زیرا داشتن تکنیک درست نفس کشیدن برای ورزشکاران، کارشناسان یوگا و حتی افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند، کاملاً ضروری است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۹
مرضیه صدیقی

آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم است که منجر به مشکلات بینایی می‌شود. در مراحل اولیه، استفاده از نور قوی و عینک، مشکلات بینایی ناشی از آب مروارید را کمتر می‌کند. اما در مراحل بعدی بیماری، انجام جراحی برای بهبود بینایی ضروری است. امروزه عمل جراحی آب مروارید کم خطر و بسیار موثر است.

عدسی ساختمان شفاف و بدون رگ با قطر حدود 9 میلی متر و ضخامت 4 میلی متر است که در قسمت میانی کره چشم قرار گرفته و باعث تمرکز نور بر روی شبکیه می‌شود. شبکیه لایه حساس به نور در چشم است که پیام‌های بینایی را دریافت می‌کند.

در یک چشم طبیعی نور از عدسی عبور کرده و روی شبکیه متمرکز می‌شود. برای ایجاد یک تصویر دقیق، عدسی باید شفاف باشد.

آب مروارید چیست؟

عدسی از آب و پروتئین ساخته شده و شفاف است تا نور بتواند از آن عبور کند. گاهی اوقات بخشی از این پروتئین‌ها تغییر یافته و منجر به کدورت قسمت‌هایی از عدسی می‌شوند. در نتیجه نور به خوبی به شبکیه نمی‌رسد و اختلال بینایی ایجاد می‌شود که این پدیده را آب مروارید می‌نامند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۷
مرضیه صدیقی



 

فتادن و رویش دندان های شیری

 

وجود دندان ها در دهان تأثیر چشمگیری در زیبایی فرد دارد. دندان هایی که در موقعیت مناسب قرار گرفته و به درستی روی همدیگر جفت می شوند، باعث آشکار شدن هماهنگی و قرینگی نمای صورت شده و جنبه مهمی ازبیان احساس و شخصیت فرد را در معرض نمایش قرار می دهند.


دندان ها امکان گاز گرفتن و جویدن را نیز فراهم می کنند و در نهایت با بودن دندان هاست که امکان تکلم صحیح فراهم می شود. 

 

رویش دندان ها از سن تقریبی ۶ ماهگی در نوزادان شروع می شود. این گروه از دندان ها، شیری هستند که بعدا با بزرگ تر شدن کودک جای خود را به دندان های دائمی می دهند. دندان های شیری ۲۰ عدد هستند که ۱۰ تا در فک بالاو ۱۰ تا در فک پایین قرار دارند. گاهی بندرت امکان عدم وجود یک یا چند دندان شیری وجود دارد که در این موارد لازم است با دندانپزشک مشورت شود. دندان های شیری در دندانپزشکی با حروف انگلیسی A تا E مشخص می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۵ ، ۲۲:۲۹
مرضیه صدیقی




درمان کم شنوایی نوراد,دلایل  کم شنوایی در کودکان

از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی در نوزادان است

 

کم شنوایی در سنین کم سه دلیل عمده دارد. اوتیت میانی ، علل مادرزادی ، علل اکتسابی

 کم شنوایی در زمره شایع ترین اختلالات مادرزادی است که بدون علائم ظاهری بروز می کند. از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد. این کار توسط ادیولوژیست (کارشناس شنوایی سنجی) انجام می شود.

می دانیم که فرزند شما بالاترین سرمایه و پر ارزش ترین جزء وجودی شماست و بر کسی پوشیده نیست که کاهش شنوایی نوزاد می تواند رشد و تکامل گفتار ، شخصیت و روابط عاطفی و اجتماعی و به تبع آن آموزش و تحصیل او را شدیدا متاثر سازد، به ویژه اگر اختلال شنوایی در دوران جنینی و به دلایل ژنتیکی در نوزاد شکل گرفته باشد.

به همین دلیل است که سن تشخیص کم شنوایی (قبل از 3 ماهگی) و شروع توانبخشی (قبل از 6 ماهگی) از عوامل مهم در بهبود گفتار و زبان در کودکان کم شنواست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۱
مرضیه صدیقی


اگر همه کاری که نوزاد شما انجام می دهد خوردن، خوابیدن و کثیف کردن پوشک است، می توانید مطمئن باشید که همه چیز مرتب است. شکم نوزادان بسیار کوچک است و در مقایسه با کودکان بزرگتر و به طور کلی بزرگسالان، نوزادان مایعات کمتری را در بدنشان حفظ می کنند. علاوه بر این، سوخت و ساز بدن نوزادان بسیار زیاد است و به همین دلیل نیاز دارند بدون وقفه تغذیه کنند. صرف نظر از غذا خوردن کودک، جزئیات مرتبط با رشد نوزاد می تواند منجر به عواقب ناراحت کننده ای شوند: کم آبی بدن. اگر نوزاد شما بر اثر استفراغ، اسهال یا عرق کردن آب بدنش را از دست بدهد، امکان دارد به سرعت دچار کم آبی و در نهایت بیمار شود.


 برای جلوگیری و درمان کم آبی بدن در نوزادان می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

در شش ماهه اول زندگی و تا پیش از شروع تغذیه کمکی، نوزاد همه مایعات و مواد مغذی را مورد نیاز بدنش را از شیر مادر یا شیرخشک تامین می کند. بنابراین برای حفظ آب بدن نوزاد نیازی نیست که به او آب یا آب میوه بدهید چون حتی در صورت گرم بودن هوا، این کار می تواند خطرناک باشد. کودک را در سایه و دور از آفتاب قرار دهید و لباس های روشنی که هوا از آنها عبور می کند به او بپوشانید و اگر کودک در خواب عرق کرده یا سرخ شده است، او را با ملحفه نپوشانید. به یاد داشته باشید که گرمازدگی با سندرم ناگهانی مرگ نوزاد مرتبط است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۱۹
مرضیه صدیقی

بدن ما یک دریاچه ی کوچک متحرک است. می گویید مگر می شود؟ زیر این بدن از حدود ۶۵ درصد آب تشکیل شده است، یعنی بیش از نیمی از بدن آب است و برای همین می گوییم دریاچه است. دریاچه ای که نباید خشک شود، چون تبدیل به بیابان خواهد شد.
 دهیدراته شدن بدن همان بیابانی شدن بدن است، یعنی کم آبی بدن که به سلامتی آسیب جدی می زند. این مشکل ممکن است در هر فصلی از سال بروز کند، اما با فرا رسیدن روزهای گرم سال امکان آن بیشتر است. به خاطر اینکه در فصل گرما نیاز بدن به آب دو برابر می شود و باید طبق نیاز آن عمل کرد. در غیر این صورت بدن نشانه هایی بروز می دهد که خبر از کم آبی آن دارد. با ما باشید تا با ۱۵ نشانه ی کم آبی بدن بیشتر آشنا شوید.

پوستتان بیابانی می شود

پوست خشک می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد، اما با این حال میزان آبی که مصرف می کنید نیز در سلامت پوست نقش دارد.

همه ما تلاش می کنیم با استفاده از کرم های ضدآفتاب، مضرات اشعه های خورشید را به حداقل برسانیم. اما فراموش نکنید که استفاده از این کرم ها پوست را از خشک شدن محافظت نمی کند. برای مرطوب بودن پوست لازم است که روزانه به میزان کافی آب بنوشید و کرم مرطوب کننده بزنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۴۹
مرضیه صدیقی